Thursday 5 April 2018

17 PELUKAN YANG MENJADI KEPERLUAN ANAK ANDA | LIFEBUDAK




Assalamualaikum.wbt.
Apa khabar semua? Hari ni chemun nak share tentang keperluan  PELUKAN terhadap ANAK-ANAK kita??

PENTING KE PENTING PELUKAN ni??
Dalam komuniti orang ASIA seperti kita, aktiviti PELUKAN di antara anak-anak adalah jarang dilakukan di dalam keluarga kita. Tetapi di BARAT ianya adalah kebiasaan untuk menzahirkan rasa KASIH SAYANG dan IKATAN yang AKRAB sesama ahli keluarga.

Di dalam penulisan GARY CHAPMAN, buku bertajuk " THE FIVE LOVE LANGUAGES OF CHILDREN", Gary menerangkan ada 5 cara ibubapa boleh menzahirkan kasih sayang terhadap anak-anak adalah dengan  - 'words of affirmation, time, acts of service, gifts and PHYSICAL TOUCH.

Sebagai manusia yang normal, SENTUHAN adalah rangsangan terbaik untuk membesar dengan EMOSI (EQ) dan MINDA (IQ) yang sempurna.

Dalam dunia parenting, tiada istilah KESEMPURNAAN yang ada adalah PERUBAHAN ke arah yang lebih baik.
Apakah yang terbaik buat anak-anak kita? Semuanya adalah perubahan dari ibubapa untuk menjadikan anaknya lebih yakin bila berhadapan dengan masalah.             
Di sini saya kongsikan sedikit perkongsian ilmiah dari Dr Putri Afzan Maria tentang 17 secrets of hugs.

Menurut beliau kajian menunjukkan, setiap hari anak- anak memerlukan 17 kali pelukan kita di dalam lingkungan  6 tahun ke bawah.
Apakah ia???


1. 4 pelukan pertama -  menentukan SURVIVAL anak-anak. Dimana ianya memberi kepastian pada anak-anak yang mereka akan meneruskan kehidupan dalam di dunia ini.

2. 8 pelukan berikutnya - menentukan kebolehan anak-anak untuk MAINTENANCE,  yang membawa maksud anak-anak ini mampu hidup dengan selamat di dunia ini.

3. 12 pelukan seterusnya - menjadikan GROWTH anak-anak lebih positif. Membantu tumbesaran yang lebih normal.

4. 5 pelukan yang terakhir- membawa HAPPY hormon dalam diri mereka.

Pelukan ini menghasilkan HORMON OKSITOSIN ke dalam diri anak-anak.  Hormon ini merangsang oksigen ke dalam otak. Ia menghasilkan keseimbangan antara emosi dan spiritual anak-anak. Hormon ini dapat mengelakkan diri dari sifat kemurungan,  perasaan marah dan dendam.
Elakkan diri anak anda dari dibelenggu kemurungan. Jalankan tanggungjawab anda. Anda penentu segala perubahan masa hadapan.

Terima kasih kerana membaca dengan penuh sabar dan teliti. Semoga kita diberikan kekuatan untuk memperbaharui hidup ini.

CHEMUN IN THE HOUSE.

SELAMAT, TERBUKTI, BERKESAN

Salam Sayang,
Your life is starting when u has been call as BUDAK.
Fb: Munirah Alias
Fb pages :Lifebudak
Instagram: Lifebudak
Call/SMS/ Whatsapp/Telegram: 0137524261
[ID : 1228967] Your Most Trusted Shaklee Independent Distributor

Share:  

0 comments:

Post a Comment